קבוצות הורים לילדים מחוננים

גידול ילדים ובני נוער מחוננים הנו תהליך מורכב, שמציב בפנינו, ההורים, אתגרים לא מעטים. ילדים מחוננים הם נכס למשפחה ולחברה, עם זאת, הם מהווים אתגר לא פשוט להורים ולמשפחה כולה.  הפוטנציאל והיכולת האקדמית שמפגין הילד המחונן מרשימים, עם זאת חשוב לשים לב  להתפתחותו גם בתחומים אחרים – רגשיים וחברתיים, כדי למצות באופן מלא את יכולותיו ולאפשר לו להתפתח בסביבה פסיכולוגית מיטיבה.

מהם הקשיים האופייניים לילדים מחוננים, ומדוע הם מבלבלים אותנו?

  • ילדים מחוננים הם עדיין ילדים, לכן, עלינו לפתח את היכולת הריגשית והחברית שלהם ולא להתמקד רק בפיתוח היכולות האינטלקטואליות. פער גדול מידי בין היכולת הרגשית – חברתית ליכולת השכלית של הילד, עלול לגרום למתח נפשי ולפגוע בהתפתחותו האישית.
  • לעיתים אנחנו חושבים שילד מחונן יכול לשאת אחריות כאדם מבוגר. לא כך הוא. גם ילדים מחוננים זקוקים ליד מכוונת. הם לא יכולים לגדל את עצמם והם זקוקים להכוונה הורית לא פחות מילדים שאינם מחוננים.
  • הורים מרגישים חלשים ליד ילד מחונן ומתקשים להציב לו גבולות. כתוצאה, ילד מחונן זוכה לעיתים לזכויות יתר בהשוואה לאחיו, מה שעלול להעכיר את היחסים בתוך המשפחה.
  • ילד מחונן מוצג לעיתים כגאוות המשפחה (במודע או שלא במודע), התנהגות זו עלולה לתסכל את אחיו, ולגרום להם להרגיש כפחות מוצלחים. בנוסף, הילד המחונן חש צורך להצליח ולעמוד בציפיות הגבוהות ממנו. צורך זה עלול לגרום לילד לפחד מכישלון ולפתח חרדה.
  • ילדים מחוננים קולטים מידע רב מהסביבה, אתו הם מתקשים לעיתים, לעבד רגשית. כדי להתמודד עם העומס הרגשי, הם עלולים להתמודד עם פחדים וזקוקים להכלה, לתמיכה ולאמפתיה של ההורים. ילד מחונן אינו בהכרח  בוגר רגשית, לעיתים קרובות הוא  רגיש ופגיע יותר.
  • הילד המחונן מאוד חכם, אבל עלול לסבול, כילדים אחרים, מליקויי למידה, הפרעות קשב וריכוז או מבעיות של חוסר סדר ושכחנות. ההורים צריכים לעזור לו להתארגן, כמו לכל ילד ולחזק את נקודות התורפה שלו.

אז מה אנחנו ההורים מרגישים?

אנחנו מבולבלים, מתרשמים מיכולותיו של הילד החכם שלנו ולא בטוחים כיצד לנהוג עמו. חוסר הבהירות שלנו גורמת לנו לשלוח מסרים כפולים – סמכותיים ומשחררים כאחת. חוסר הבהירות והעקביות מובילים ללחצים, למריבות ולכעסים שמעכירים את היחסים במשפחה.

במקום לצמוח– אנו מציעים גישה ייחודית ואפקטיבית לקבוצות הורים, אשר שמה דגש על ביטוי עצמי ותמיכה חברתית. הסדנא מסייעת להורים להבהיר לעצמם את הקשיים המאפיינים את משפחתם, להכיר את תפקידם ההורי טוב יותר ולסייע לילדיהם ברגישות ובתבונה.

במחקר האחרון של פרופ’ שכטמן בנושא* נמצא שהורים שהשתתפו בקבוצת ייעוץ, הראו הישגים טובים יותר בתפקוד הורי ובמסוגלות הורית. יתרה מכך- גם ילדיהם הראו שיפור בתחושת המסוגלות העצמית ובהתנהגות מסתגלת, למרות שלא היו בטיפול. המסקנה- שיפור בתחושת הרווחה ובתפקוד ההורי, משפיעים לטובה גם על התנהגות הילדים. ההורים פחות לחוצים, מבינים טוב יותר את תפקידם ההורי והיחסים עם ילדיהם משתפרים. המרוויח העיקרי הוא הילד.

בקבוצה ימצאו ההורים:

  • שיתוף, תמיכה, הדרכה והעצמה.
  • אחווה בין הורים ומפגש עם דרכים שונות להתמודדות.
  • משוב על התפקוד שלנו כהורים, עידוד ותמיכה ליצירת שינוי.

 מקום לצמוח- הינו מרכז לייעוץ קבוצתי בניהולה המקצועי של פרופ’ ציפי שכטמן, מומחית וחוקרת בעלת שם בינלאומי בטיפול קבוצתי לילדים ולהורים, בדגש על ילדים ומתבגרים מחוננים, ילדים ומתבגרים עם הפרעות קשב וריכוז, ילדים ומתבגרים המתקשים בקריאת מפה חברתית וקשיי הסתגלות בין אישיים ועוד. אנו פועלים לפי שיטתה הפסיכודינמית, בה הדגש הוא על עולמו הרגשי של האדם ומטרותיה-פיתוח תובנה אישית ושינוי התנהגות בתוך קבוצה תומכת.

המנחים שלנו הם מטפלים קבוצתיים, בעלי הכשרה אקדמית בתחומי הייעוץ והטיפול הקבוצתי, בעלי ניסיון רב וידע מתאים לעבודה עם מבוגרים.

מידע נוסף על מקום לצמוח, פרופשכטמן, ופעילות המרכזwww.groups.org.il

לפרטים נוספים ולקביעת פגישת הכרות: 077-4070210, ומייל info@groups.org.il

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן