הכשרה מקצועית בהנחיית פרופ' ציפי שכטמן

אנו שמחים להודיע על פתיחת קורסים ייחודים בהנחיית קבוצות, המיועד למטפלים ואנשי מקצוע, שמעוניינים להתמחות בהנחיית קבוצות בתחום החינוך (ילדים, מתבגרים, הורים). ביסוד הקורס מונחת הגישה הרגשית - תמיכתית, והוא פותח על בסיס מחקריה של פרופ' שכטמן בתחום הייעוץ הקבוצתי.

בואו לרכוש ידע ומיומנות ייחודית אשר ישדרגו וירחיבו את תפקודכם הנוכחי, כפסיכולוגים, יועצים חינוכיים ואנשי חינוך, ושיאפשרו לכם לרכוש מקצוע נוסף.

קורס להנחיית קבוצות

ילדים, מתבגרים ומבוגרים בהנחיית פרופ' שכטמן

השתלמויות יומיות

ביבליותירפיה, פוטותירפיה, הוראה ריגושית, התמודדות עם תוקפנות של ילדים, אקלים כיתתי  ועוד...

קורס להנחיית קבוצות בהנחיית פרופ' ציפי שכטמן

הכשרה מקצועית

התשתית התיאורטית של הקורס נסמכת על עקרונות התיאוריה הפסיכודינאמית - מטרתה היא פיתוח מודעות והבנה עצמית. השיטה משלבת שני יסודות מרכזיים - ביטוי עצמי רגשי במסגרת קבוצתית תומכת. בקורס נלמדת שיטת ההתערבות המעודדת את המשתתפים להתבטא באופן חופשי על רגשות וחוויות אישיות.

כפי שהוכח במסגרת מחקריה של פרופ' שכטמן, הביטוי האישי והרגשי במסגרת הקבוצה משחרר את המשתתפים ומוביל את האדם להבנה טובה יותר של עצמו. השגת תוצאות מיטביות ואפקטיביות, מתאפשרת רק באווירה מכילה, מקבלת ותומכת והמסגרת הקבוצתית היא זאת שמאפשרת ובעיקר מכוונת ליצירת  נורמות של תמיכה והעצמה.

מה נלמד במסגרת הקורס?

  • להנחות קבוצה על פי התיאוריה הפסיכודינאמית ועל בסיס מודל רגשי-תמיכתי. מכיוון שמדובר במשתתפים צעירים (ילדים ו/או מתבגרים) וכאלה שהתערבות קבוצתית זרה להם, ההנחיה הקבוצתית כוללת תהליך טיפולי המובנה בחלקו.
  • בניית תהליך טיפולי בקבוצה. הבנייה זו חשובה לשילוב המשתתפים בתהליך הטיפולי וכוללים אמצעי עזר טיפוליים (ביבליותרפיה, פוטותרפיה, ועוד).
  • קידום ופיתוח תהליך קבוצתי בהתאם לשלבי ההתפתחות של הקבוצה.
  • שימוש בכלים טיפוליים בהתאמה לשלב ההתפתחות.
  • הבנה של התנהגות המצופה ממשתתף בקבוצה.
  • מיומנויות הנחוצות למנחה הקבוצה.

היקף הקורס

  • שנה ראשונה - 112 שעות אקדמיות, לימודים עיוניים.
  • שנה שניה - 55 שעות אקדמיות, התנסות בהנחיית קבוצות והדרכה על הנחיית קבוצה.
  • הקורס יקיים במקביל לשנת הלימודים האקדמית, פעם בשבוע, בשעות אחה"צ, בתל אביב.
  • נוכחות חובה.
  • בסיום הקורס תוענק למשתתפים תעודה.

ביבליותירפיה לאנשי חינוך וטיפול

ביבליותירפיה מוגדרת כשימוש בספרות לצורך טיפול. היצירה הטיפולית מהווה גוף שלישי בתהליך הטיפולי וככזאת מאפשרת גישה עקיפה למטופל/ת. גישה עקיפה בתהליך הטיפולי נמצאה במחקר תורמת לירידה ברמת החרדה של המטופל/ת וברמת התנגדותו/ה לטיפול. ממצא זה חשוב מכיוון שהתנגדות לטיפול אינה מאפשרת להגיע לתוצאות משמעותיות בטיפול. יתרה מזו, ספרות טובה מעניקה למטפל ולמטופל מצע נרחב של סיטואציות אנושיות ותובנות פסיכולוגיות אשר מאפשרים למטופל להזדהות עם דמויות אחרות, להבין שסיטואציות רבות הן אוניברסליות ובכך למצוא נחמה לעצמם, להגיע להבנה מעמיקה יותר של עצמם, וכן למצוא פתרונות יעילים ויצירתיים עבור הקשיים שלהם עצמם.

ביבליותירפיה היא כלי עזר נפלא עבור מטפלים בעקר עבור אלו שעובדים עם אוכלוסיות  מתקשות בטיפול (למשל, ילדים ומתבגרים). היא עומדת בפני עצמה כתהליך טיפולי,  ככלי עזר לתהליך טיפולי ורבאלי, או ככלי משותף עם כלי טיפול אחרים, כמו אמנות, תנועה, וכו'. היא נמצאת בשימוש באופן פרטני וקבוצתי, ועושה שימוש בשירים, סיפורים וסרטים.

המחקר הרב אשר ליווה את השימוש בביבליותירפיה הצביע על יעילות הביבליותירפיה במגוון אוכלוסיות וקשיים (למשל, מאמר זה ומאמר זה). 

אנשי מקצוע טיפוליים לא תמיד מכירים כלי עשיר זה. בהינתן שיש לכם הרקע המתאים לטיפול לא יקשה עליכם להוסיף עוד כלי טיפולי בזמן קצר, אשר יעשיר את עשייתכם הטיפולית.

פוטותרפיה לפסיכולוגים, יועצים ומטפלים

פוטותירפיה מוגדרת כטיפול באמצעות צילומים מן האלבום המשפחתי. הצילום מהווה גורם שלישי בתהליך הטיפולי ובכך מסייע למטופל לבטא את עצמו. באוכלוסיות המתקשות בדיבור רגשי ובביטוי עצמי הצילום מהווה כלי עזר דרכו המטופל יכול לבטא את עצמו ביתר קלות. המטופל יכול לבחור מן האלבום המשפחתי צילום משמעותי עבורו והמטפל, באמצעות שאלות מנחות, מסייע לו להבין את המשמעויות החבויות בצילום. עצם ההתחלקות בצילומים אישיים מעוררת קשב וענין בזולת ומובילה לאינטימיות בין-אישית.

חוויה מעצימה עוד יותר מתרחשת כאשר פוטותירפיה מתרחשת בקבוצה קטנה. העושר בהתחלקות הבין-אישית עולה ועמו ההבנה הטובה יותר של יתר המשתתפים ושל עצמו. הפרט המשתתף בקבוצה שומע את המשתתפים האחרים, מקבל משובים אוהדים ומאתגרים מאחרים, וכך מרגיש קרוב יותר לקבוצה, חלק מהמרקם האנושי.

 הפוטותירפיה היא כלי עזר נפלא עבור מטפלים בעקר עבור אלו שעובדים עם אוכלוסיות  מתקשות בטיפול (למשל,עולים חדשים). היא עומדת בפני עצמה כתהליך טיפולי,  ככלי עזר לתהליך טיפולי ורבאלי, או ככלי משותף עם כלי טיפול אחרים, כמו אמנות, תנועה, וכו'. היא נמצאת בשימוש באופן פרטני וקבוצתי.

המחקר אשר ליווה את השימוש בפוטותירפיה הצביע על יעילות הכלי במגוון אוכלוסיות וקשיים .

אנשי מקצוע טיפוליים לא תמיד מכירים כלי עשיר זה. בהינתן שיש לכם הרקע המתאים לטיפול לא יקשה עליכם להוסיף עוד כלי טיפולי בזמן קצר, אשר יעשיר את עשייתכם הטיפולית.

הוראה ריגושית למורים וליועצים

כל המורים מלמדים תוכן כלשהו, בדרך כלל ברמת העובדות ואם הם טובים הם מלמדים גם ברמת ההמשגה, על מנת שתלמידיהם יבינו את העובדות הנלמדות. כדי שהחומר הנלמד ימשוך את תשומת ליבו של התלמיד הוא צריך להיות רלוונטי לחייו. אחת הצורות למשוך את תשומת ליבו היא דרך הפיכת החומר לאישית, כלומר רלוונטית לעולמו הרגשי של התלמיד, כלומר, לחבר את התוכן הנלמד לרגשות של התלמידים . בכל מקצוע אפשר ללמד באופן אישי ורגשי. הוראה מסוג זה משיגה תוצאות טובות בתחומים רבים: תלמידים קשובים יותר ומפריעים פחות, האקלים החברתי בכיתה משתפר, המורה מכירה את תלמידיה באופן אישי יותר, ובעקר התלמידים רוכשים כישורים חברתיים וכישורים לחיים.

בואו ללמוד דרך הוראה ייחודית בזמן קצר אשר תייחד אתכם ממורים אחרים ותעלה את קרנכם בעיני תלמידים, הורים, ומנהלים.

התמודדות עם תוקפנות של ילדים - ליועצים ולמורים

כל המורים מלמדים תוכן כלשהו, בדרך כלל ברמת העובדות ואם הם טובים הם מלמדים גם ברמת ההמשגה, על מנת שתלמידיהם יבינו את העובדות הנלמדות. כדי שהחומר הנלמד ימשוך את תשומת ליבו של התלמיד הוא צריך להיות רלוונטי לחייו. אחת הצורות למשוך את תשומת ליבו היא דרך הפיכת החומר לאישית, כלומר רלוונטית לעולמו הרגשי של התלמיד, כלומר, לחבר את התוכן הנלמד לרגשות של התלמידים . בכל מקצוע אפשר ללמד באופן אישי ורגשי. הוראה מסוג זה משיגה תוצאות טובות בתחומים רבים: תלמידים קשובים יותר ומפריעים פחות, האקלים החברתי בכיתה משתפר, המורה מכירה את תלמידיה באופן אישי יותר, ובעקר התלמידים רוכשים כישורים חברתיים וכישורים לחיים.

בואו ללמוד דרך הוראה ייחודית בזמן קצר אשר תייחד אתכם ממורים אחרים ותעלה את קרנכם בעיני תלמידים, הורים, ומנהלים.

אקלים כיתה מיטבי - השתלמות למורים ולמחנכים

אקלים כיתה מיטבי מוגדר כאקלים חברתי בו התלמידים מכבדים האחד את השני, מחבבים זה את זה, וחברים זה עם זה. אקלים מיטבי נחוץ בראש וראשונה לתלמיד כפרט, כי הוא מאפשר לו להתפתח באפן מקסימלי ברמה הרגשית, החברתית, והלימודית. העדר אקלים מיטבי פוגע בהתפתחות התקינה של התלמידים ובהישגיהם הלימודיים. למורה יש חשיבות רבה בעצוב אקלים חיובי בכיתה אך לא תמיד היא קיבלה הכשרה מתאימה. אנו מציעים הכשרה באמצעות פעילויות מובנות המתבצעות עם כלל הכיתה וכוללות מספר אשכולות: חיזוק הפרט דרך משובים חיוביים, טיפול בבעיות בין אישיות המתעוררות בכיתה באמצעות שיח רגשי, ועידוד מנהיגות ולקיחת אחריות חברתית. בתום ההתערבות בכיתה אקלים הכיתה משתפר וילדים שנמצאו בשוליים מצטרפים למעגל החברתי. בואו ללמוד כיתתית וייחודית בזמן קצר אשר תייחד אתכם ממורים אחרים ותעלה את קרנכם בעיני תלמידים, הורים, ומנהלים.