ילד בודד – למה חשוב שלכל ילד יהיה חבר קרוב?

אין לי אף חבר אמיתי, ילד שאני יכול לדבר איתו ולדעת שהוא לא יצחק עלי ולא יספר את הסודות שלי לאחריםלא חבר של פייסבוק, אלא חבר שיעזור לי להרגיש קצת פחות לבד…” (מתוך שיחת הכרות עם ילד בכיתה ד‘)

המשפט למעלה, שאמר לנו ילד בכיתה דבפגישת הכרות במקום לצמוחמשקף מה ילד חווה כשאין לו חבר קרוב. הילד מרגיש שהוא לבד. כיום, הורים ומורים מלמדים את הילדים איך לפתור קונפליקטים, אבל אף אחד לא מלמד אותם איך להיות חברים קרובים איך לפתח אינטימיות חברית.

קשר עם חבר קרוב, הוא קשר חשוב, כיוון שקשרים קרובים בין חברים הם גורם הגנתי חזק מאוד. יחסים קרובים וביטחון עצמי הם שני צדדים של אותו מטבע. אינטימיות חברית עוזרת לפיתוח הביטחון העצמי של הילד. היא אומרת לילד, ‘אתה קיים, אני מחבב אותך ובחרתי בך להיות חבר שלי. חבר קרוב מהווה מקור תמיכה רגשי וחברתי מאוד משמעותי לילד. חבר קרוב מקנה לו אישור, הערכה, חיבה, דאגה ואלה נחוצים להתפתחות הרגשית התקינה שלו.

 אם ילד לא מפתח חברות קרובה בגיל צעיר, ואין לו חבר קרוב, הוא עלול לשאת את הכישלון אל גילאי ההתבגרות והבגרות. בגיל 14-15 מאוד קשה להיות בלי חברים, מכיוון שבשלב זה הנער נדרש להשתחרר מהתלות בהורים ולבנות זהות נפרדת עצמאית. בלי חברים הוא מתקשה להיפרד מההורים ולהתחבר לבן זוג.

על אף החשיבות הגדולה של אינטימיות חברית לפיתוח הביטחון העצמי שלנו, קשה מאוד ללמד אותה דרך הדרכה והכוונה. אינטימיות מתפתחת תוך כדי התנסות בחוויות אינטימיות, בעיקר בקבוצות ייעוץ המדגישות חוויות של קרבה, חלוקה ברגשות ותמיכה רגשית וחברתית. בקבוצות אלו נוצרת לכידות קבוצתית, אכפתיות האחד כלפי השני, רצון לשמוע ולהבין את האחר ורצון לעזור זה לזו. הילדים לומדים בקבוצה לדבר על רגשות ועל החיים. כאשרילד מדבר באינטימיות הילדים מתחילים להקשיב ונעשים אמפטיים יותר, נוצרת חיבה ונוצר קשר.

ילדים ביישניים, מופנמים, ילדים שאין להם חברים ויש להם קושי לפתח חברות קרובה, צריכים לקבל הזדמנות לחוות מערכות יחסים תומכות עם בני גילם. באמצעות התנסות זו, הילדים ירכשו בטחון בעצמם ובאחרים, ילמדו לא להיפגע ולהגיב למצבים חברתיים שונים באופן יעיל יותר. קבוצות מסוג זה מתקיימות במקום לצמוח“- מרכז לייעוץ קבוצתי בניהולה המקצועי של פרופציפי שכטמן. אנחנו במקום לצמוח, יוצרים קבוצות המסייעות לילדים ולמתבגרים להתמודד עם קשיים מסוגים שונים במסגרת שמעניקה תמיכה חברתית, ביטוי רגשי והעצמה אישית.

בקבוצות שלנו הילדים לומדים לפתח חברות קרובה, רוכשים חברים, מפתחים הבנה לקשיים שלהם ואמפטיה לאחרים. . הקבוצה היא מסגרת טבעית לילדים ולמתבגרים, היא יעילה בזכות האווירה התומכת הנוצרת בה. בקבוצה ילדים מרגישים שמקבלים אותם, מקשיבים להם, מבינים אותם ושהם אהובים.

הכותבת היא פרופ‘ (אמריטה) ציפי שכטמן, מהחוג לייעוץ והתפתחות האדם, באוניברסיטת חיפה מייסדת ומנהלת מקצועית של מקום לצמוח“-המרכז לייעוץ קבוצתי.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן