ילדים מחוננים – האתגר ודרכי ההתמודדות

ילדים מחוננים הם מתנה להורים ולחברה שבה הם חיים. הם מצליחים בלימודים וזוכים להערכה רבה, אך נאלצים לעמוד באתגרים רבים שמביא גיל ההתבגרות, רמת ציפיות גבוהה, יחסים חברתיים מורכבים ותיוג חברתי שלעיתים מכביד.

מאחר שבפני ילדים מחוננים פתוחות אפשרויות רבות להתפתחות בעתיד, חשוב להשקיע בהם בגיל צעיר ולמנוע מהם קשיים שעלולים להפריע להם בעתיד לממש את הפוטנציאל שלהם. כישורים  חברתיים וריגשיים, תקשורת בין אישית יעילה, ומודעות עצמית, הם גורמים מרכזיים להצלחה בעולם התעסוקה העתידי ואלה לא נלמדים בבית הספר.

במחקר* של פרופ’ ציפי שכטמן נמצא, שהיכולת של ילדים מחוננים לחלוק חוויות אישיות עם חברים, נמוכה מזו של ילדים לא מחוננים. ממצא זה מסביר בחלקו את תחושת הבדידות הרווחת בין ילדים מחוננים. כשאין לילד חברים, הדבר מגביר את הנטייה לחרדה, ולהסתגרות חברתית. למעשה, כשיש לילד חבר קרוב זהו המקור החשוב ביותר לתמיכה חברתית. היכולת להיות חבר קרוב מתחילה בגיל צעיר עם בן/בת זוג מאותו המין, ובגיל ההתבגרות, נחוצה לבניית יחסים קרובים עם בן המין השני.

כישורים חברתיים לא ניתן ללמוד דרך אימון ופתרון בעיות. יש צורך לשנות את טבעו הבסיסי של האדם וזה יכול לקרות בקבוצות קטנות המדגישות אינטימיות, שבהן הילדים מתנסים ביחסים חיוביים, קרובים ותומכים עם בני גילם. כאן – הלמידה מתרחשת לא באמצעות אימון, תרגול וחזרות, אלא בעזרת התנסות ביחסים בינאישיים מתקנים.

בקבוצה נרכשות התנהגויות של דיבור רגשי, התחלקות בחוויות ודיבור על קשיים אישיים. כישורים חברתיים אלו מועברים מן הקבוצה לעולמם של המשתתפים מחוץ לקבוצה.

השתתפות הילדים בקבוצות שלנו, תסייע בצמיחתם האישית, תפיג את תחושת הבדידות תחזק כישורים חברתיים, כישורי מנהיגות ועבודה בצוות.

הכותבת היא פרופ’ (אמריטה) ציפי שכטמן, מהחוג לייעוץ והתפתחות האדם, באוניברסיטת חיפה מייסדת ומנהלת מקצועית של “מקום לצמוח”-המרכז לייעוץ קבוצתי.

מידע נוסף על מקום לצמוח, על פרופ’ שכטמן, ופעילות המרכז באתר שלנו:  www.groups.org.il

לפרטים נוספים ולקביעת פגישת הכרות:  077-4070210, ומייל info@groups.org.il

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן